Wat is XRM?

Geplaatst op

In het tijdperk van digitale transformatie kunnen allerlei soorten bedrijven profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware op een groot aantal gebieden. Een CRM-oplossing kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de klantrelatieprocessen van een bedrijf digitaal in kaart te brengen en binnen het systeem te beheren. Tegelijkertijd fungeert de CRM-software als een centrale database voor klantinformatie.

 

Software op locatie of in de cloud?

Bedrijfssoftware als een CRM-systeem kan op verschillende manieren beschikbaar worden gesteld aan bedrijven. Het conventionele licentiemodel is on-premises software. On-premises CRM wordt geïnstalleerd en beheerd op de eigen servers van een bedrijf. Het bedrijf is dus in het bezit van hard- en software.

 

Aan de andere kant is er de cloud. Steeds meer bedrijven wenden zich tot cloudgebaseerde software, waartoe ze toegang hebben via internet. In dit geval zijn bedrijven geen eigenaar van de software. Ze hoeven hierdoor niet te zorgen voor de nodige onderhouds- en reparatiemaatregelen, dat wordt namelijk gedaan door de beheerder.

 

Doorgaans wordt de implementatie van on-premises als intensiever beschouwd, omdat het veel tijd en geld vereist om alles in orde te maken. Echter, is men daarna wel klaar. Cloudgebaseerde oplossingen hebben dit probleem niet, maar zijn in de maandelijkse kosten wel hoger. Het is dus echt aan uw bedrijf en met name de capaciteiten die u heeft, om te bepalen welke werkwijze de voorkeur heeft.

 

Kenmerken van CRM-software

Naast het licentiemodel verschillen CRM-systemen ook in hun scala aan functies. De centrale modules van een CRM-oplossing omvatten marketing, verkoop en klantenservice. Maar zelfs binnen deze modules kan het scala aan functies sterk verschillen van systeem tot systeem. Daarnaast kunnen CRM-systemen veel meer modules en functies hebben. Als bedrijven bijvoorbeeld een eigen callcenter hebben, kan een callcentermodule voor hen voordelig zijn. Dit kan ook standaard worden opgenomen in de functionele scope van CRM-software.

 

Uitgebreid relatiebeheer (XRM)

Hoewel veel moderne CRM-systemen in staat zijn om naast relaties met klanten ook relaties met andere externe partijen in kaart te brengen, zijn er ook aparte systemen en modules die dit nog beter kunnen beheren. Dit kan met name relevant zijn voor organisaties die, naast haar ‘gewone’ klanten, op dagelijkse basis te maken hebben met de overheid, pers en zakelijke partners.

 

Een voorbeeld hiervan is het zogeheten Extended Relationship Management (XRM). Met behulp van XRM kunnen relaties met zakenpartners aan de softwarekant worden beheerd. Het is dus een strategie die gebaseerd is op de verdere ontwikkeling van conventioneel CRM. XRM is dus een breder begrip dan CRM en is dus met name interessant voor organisaties die bijvoorbeeld met allerlei verschillende leveranciers te maken hebben.

 

Met behulp van dergelijke systemen kunnen verschillende gegevens worden bekeken en gekoppeld aan individuele processen en business cases, om zodoende de relatie en samenwerking met zakelijke partners te optimaliseren.

 

Een geschikt CRM-systeem kiezen

Bedrijven die op zoek zijn naar software voor CRM of XRM, moeten eerst hun eigen vereisten overwegen voordat ze de markt gaan verkennen. Alle eisen moeten dan in detail worden vastgelegd in de vorm van een specificatie. Tijdens het selectieproces zelf moeten bedrijven potentiële aanbieders dan de kans geven om zichzelf en hun oplossing uitgebreid te presenteren.

 

Bent u nog niet uitgelezen over dit onderwerp? Neem dan een kijkje op CRMoverzicht.nl voor meer informationele artikelen, zoals “Hoe kiest u het beste CRM-systeem voor uw bedrijf?” en vul het formulier op de vergelijkingspagina in om te zien welke CRM-aanbieder u het beste kan helpen bij de implementatie van uw nieuwe systeem.

Over ons

Op Betonplaza nemen we tal van onderwerpen met je door die te maken hebben met beton.

Contactgegevens

Via info @ betonplaza.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden